Káva x Yerba Maté

Popularita yerby každým rokem roste, stále však je mnoho osob, které by ji chtěli vyzkoušet, ale bojí se, jestli doopravdy funguje. Mnohé výzkumy opravdu potvrzují, že „nabuzení” organismu, přísun energie a rozšíření myšlení jsou jedny z nejdůležitějších účinků yerba maté. Kvůli tomu na nálev přechází mnoho fanoušků kávy, kteří hledají podobnou alternativu bez vedlejších účinků. Vzhledem k tomu, že Yerba maté obsahuje kofein, teobrominy, teofiliny, množštví vitamínů a minerálů, je volba téměř jasná.  Oproti kávy u yerby necítíme dobře známý „dojezd”, po kterém pomáhá buď další káva, nebo cokoliv jiného obsahující kofein. 

 

Vitamíny & živiny

Oba nápoje obsahují mnoho živin, minerálů a antioxidantů - například riboflavin, kyselinu pantothenovou, draslík, vitamíny B, zinek či vitamín C. U kávy je jedním z vedlejších účinků úbytek hořčíku (magnesia), naopak Yerba Maté jej obsahuje. Ačkoliv u obou nábojů najdeme mnoho prospěšných látek, v případě kávy je zde i mnoho dalších vedlejších účinků, které u yerby nepocítíme. 

 

Praktičnost 

Z hlediska praktičnosti je ve vedení rozhodně káva. Její příprava je jednodušší a rychlejší, zatímco u maté se musíme starat o správnou teplotu vody, pravidelné čištění bombil i nádob, kávu stačí jednoduše „nasypat” a zalít horkou vodou. Mnoho lidí naopak oceňuje, že pití maté je takový větší „rituál”. 

 

Chuť

A co chuť? To záleží na každém z nás, jedná se o velice subjektivní otázku. Frustrace některých začátečníků u yerby je mnohdy způsobena špatným výběrem směsi, podobné je to i u kávy - ne každá vám zachutná napoprvé. V dobách obrovského výběru všelijakých druhů, typů a způsobu přípravy si v YRBMNT myslíme, že si každý najde to své. Občas se maté přirovnává k jazzové hudbě - musíte se pořádně do toho pustit a zvyknout si, abyste si jej vychutnali naplno.

 

Na závěr je potřeba říci, že nejlepší volbou je ta svobodná, ale v době kdejakých chemických „nakopávačů” je návrat k přírodě ve formě kávy či maté krok správným směrem v obou případech.